kinderoefentherapie
peuters en kleuters
basisschoolkinderen
houding en beweging
jongeren
Kinderoefentherapie
Bewegen is essentieel voor de ontwikkeling van een kind. Kinderen huppelen, springen en leren spelenderwijs. Toch is dit niet voor alle kinderen vanzelfsprekend.
Is jouw kind motorisch niet zo handig? Valt je kind vaak of is het angstig in het bewegen? Zijn er problemen met schrijven, maak je je zorgen over de houding of heeft je baby een voorkeurshouding?
Dan is kinderoefentherapie een uitstekend middel! Kijk verderop voor informatie specifiek voor de leeftijd of doelgroep van jouw kind.
Ik als kinderoefentherapeut zorg ervoor dat:
• Bewegen weer makkelijker en leuker wordt
• De motorische ontwikkeling en het zelfvertrouwen van je kind verbetert
• Je deskundig advies krijgt
Kinderoefentherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering.
Peuters en kleuters
Een veelvoorkomende hulpvraag bij peuters is dat er opvallend heden gezien worden in het looppatroon. Voorbeelden hiervan zijn : veelvuldig struikelen en/of vallen of de voetplaatsing. Ook kan het zijn dat er sprake is van bewegingsangst. Voorbeelden hiervan zijn : het niet durven klimmen/klauteren of houterig bewegen.
Een veelvoorkomende hulpvraag bij kleuters ligt op het gebied van het evenwicht en de grove motoriek. Voorbeelden hiervan zijn : niet goed kunnen stil zitten / van hun stoeltje vallen, onstuimig bewegen. Ook kan er sprake zijn van problemen op het gebied van de voorbereidende schrijfmotoriek. Voorbeelden hiervan zijn : het niet kiezen van een voorkeurshand of niet tot tekenen komen. Daarnaast kan het zo zijn dat de zwemdocent bijzonderheden ziet tijdens de zwemles. Voorbeelden hiervan zijn : het aanleren van de zwembeweging of onvoldoende gelijktijdig kunnen bewegen van armen en benen bij de schoolslag.
Het motorisch onderzoek wordt gedaan met leeftijdsgebonden testmateriaal. Daarnaast wordt er een motorische observatie gedaan om te kijken hoe het kind in een vrije situatie beweegt. Indien nodig wordt er aanvullend onderzoek gedaan (er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de beweeglijkheid van de gewrichten of de spierkracht).
Bij kinderen op deze leeftijd wordt er veel geoefend door middel van vrij spel. De concentratie kan vaak nog niet zolang volgehouden worden. Daarnaast is het opdrachtgericht werken nog niet altijd mogelijk. Door het op de goede manier aanbieden van spelmateriaal kan een kind dan toch uitgedaagd worden om motorisch vaardigheden te oefenen die het in het dagelijks leven niet zo snel zal uitvoeren.
Basisschoolkinderen
Op deze leeftijd worden de leeftijdsgenootjes steeds belangrijker. Tijdens de bewegingsspelletjes op het schoolplein wil het kind graag goed mee kunnen doen, het bepaalt voor een belangrijk deel zijn plaats in de groep en daardoor zijn gevoel voor eigenwaarde. Verder is het belangrijk dat het schrijven niet te traag verloopt en goed leesbaar is, de zithouding aan tafel correct is en dat bij de opdrachten uw kind zich goed kan blijven concentreren.
Een veelvuldig voorkomende hulpvraag bij basisschoolkinderen ligt op het gebied van de schrijfmotoriek. Vaak uiten motorische moeilijkheden zich in teken- en schrijfvaardigheden en worden daardoor ook door de leerkracht gesignaleerd. Voorbeelden hiervan zijn: moeite met het aanleren en automatiseren van de lettervormen of een slordig / onregelmatig handschrift.
Ook kan de (gym)leerkracht tijdens de gymles motorische problemen constateren. Voorbeelden hiervan zijn : moeite hebben met het gooien en vangen van ballen of het rennen.
Daarnaast kan het zo zijn dat er via de zwemdocent bijzonderheden in de motoriek worden opgemerkt. Voorbeelden hiervan zijn: onvoldoende gelijktijdig kunnen bewegen van armen en benen bij de schoolslag of weinig kracht in de armen en/of de benen.
Het motorisch onderzoek wordt gedaan met leeftijdsgebonden testmateriaal. Daarnaast wordt een motorische observatie afgenomen. De onderdelen van de motoriek die aan bod komen zijn evenwicht, grove motoriek, fijne motoriek, oog-handcoördinatie, schrijven, lichaamsschema, ruimtelijke oriëntatie en houding.
Binnen de behandeling wordt er zoveel mogelijk spelenderwijs geoefend en wordt er gestreefd naar het opdoen van positieve ervaringen. Kinderen leren het meest als zij plezier hebben in wat zij doen. Door het opdoen van positieve ervaringen worden de nieuwe strategieën en/of vaardigheden sneller toegepast in de thuis- en schoolsituatie.
Houdings- en bewegingsproblematiek
Ook bij kinderen kunnen zich allerlei problemen voordoen op het gebied van houding en beweging. Groei, fysieke belasting en beweging hebben invloed op de houdings- en bewegingsgedrag, evenals sociale en psychische factoren. Kinderen zijn zich voortdurend en op iedere leeftijd aan het ontwikkelen. De eerste 6 à 7 jaar wordt de belangrijkste basis gelegd voor de houding en beweging van kinderen. Vervolgens vindt er in de puberteit een groeispurt plaats. Deze is voor een belangrijk deel bepalend voor het houdings- en bewegingsgedrag op latere leeftijd.
Vroegtijdige onderkenning van houdings- en/of bewegingsafwijkingen is van groot belang aangezien deze het beste te corrigeren zijn tijdens de groei en gedurende de motorische ontwikkeling.
Bij kinderen kunnen houdings- en bewegingsproblemen dicht op problemen in de motorische ontwikkeling liggen. Soms zijn deze ook niet duidelijk te onderscheiden. De behandeling wordt op een speelse manier gegeven passend bij het motorisch niveau van het kind.
Factoren die van invloed kunnen zijn op houdingsafwijkingen en problemen bij het bewegen zijn onder andere:
• In aanleg slap steunweefsel, zwak kraakbeen of slappe spieren
• Achterblijven van de groei van de spieren
• Overbelasting van spieren, door verkeerd gebruik van het lichaam
• Groeistoornissen
• Problemen met stabiliteit en evenwicht van het lichaam
• Motorische ontwikkelingsachterstand
• Sociale en psychische problemen
Enkele voorbeelden van houdingsafwijkingen zijn een:
• versterkte thoracale kyfose (een te bolle bovenrug)
• versterkte lumbale lordose (een te holle onderrug)
• scoliose (zijwaartse verkromming van de wervelkolom)
• standsafwijkingen van de voeten, bijv. platvoeten
• standsafwijkingen van de knieën, bijv. x-knieën
• afstaande schouderbladen of opgetrokken schouders
• beenlengteverschil
Houdingsafwijkingen noemen we functioneel wanneer deze met behulp van eigen spierkracht te corrigeren zijn. Wanneer dit niet het geval is spreken we van structurele afwijkingen.
Leerkrachten en ouders kunnen eveneens een bijdrage leveren aan het bewust maken van houding en beweging van het kind. De leerkracht kan er bijvoorbeeld op letten dat het kind op passend meubilair zit.
Jongeren
Wat doen jongeren bij een oefentherapeut?
Sommige jongeren:
• Voelen zich onzeker over hun eigen lichaam
• Ervaren hun lichaam als een last
• Bewegen ongecoördineerd
• Hebben een ronde rug en naar voren getrokken schouders
Des te beter jij je lichaam kent, des te beter ga je je lijf coördineren, besturen en dat geeft steeds meer zelfvertrouwen.
Veranderingen in je lichaam
In het begin van de puberteit maakt het lichaam grote veranderingen door, je groeit hard en de vorm van je lichaam verandert. De groei van de armen en benen gaat meestal sneller dan de groei van de romp. Omdat deze groei in een korte tijd gebeurt kan dit problemen geven met de coördinatie van je bewegingen. Je beweegt wat slordig en slungelig. Dat kan je onzeker maken over je lichaam en over je bewegingen.
Hormonale veranderingen
Daarnaast heeft ook de hormonale verandering veel invloed op je welbevinden. Je gaat ineens anders tegen dingen aankijken en er anders over denken, je bent bezig je los te maken van je ouders en dat gaat wel eens gepaard met spanning, ruzie en zelfs pijn. Soms kun je niet naar buiten komen met die spanning, het maakt je onzeker en dat kan zich uiten in je lichaamshouding.
Je raakt steeds meer de weg kwijt in je eigen lichaam. En wat doe je dan?
Door huiswerk, heen en weer fietsen naar school, minder buitenspelen, nieuwe interesses en de uitbundige groei van je lichaam ben je moeilijker te motiveren voor beweging dan in je basisschooltijd. Hoor je bij de groep jongeren die zich onzeker voelt met zijn/haar eigen lichaam, weet dan dat je door meer te bewegen en goed te leren bewegen je lichaam beter gaat leren kennen.
Met je klachten aan de slag
Klachten van je houding en beweging kunnen de oorzaak zijn voor andere lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, rugpijn, knieklachten enz. Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Het is daarom altijd goed om je klachten te bespreken met je ouders en met de huisarts. De huisarts zal onderzoek gaan doen naar de oorzaak van de klachten en kan je dan adviseren om naar een oefentherapeut te gaan.
Naar een oefentherapeut
De huisarts of eventueel een specialist kan je adviseren om met je lichaamshouding en bewegingen aan het werk te gaan bij een oefentherapeut. Ook kun je op eigen initiatief, in overleg met je ouders / verzorgers een afspraak maken bij een oefentherapeut. De oefentherapeut zal je gaan onderzoeken en de klachten met je bespreken. Na een uitgebreid lichamelijk onderzoek en een bewegingsonderzoek bespreekt de oefentherapeut met je wat jullie gaan doen aan jouw houding en of bewegingen. Zo kan het zijn dat je spierversterkende oefeningen moet gaan doen, of oefeningen om de beweeglijkheid van de gewrichten te verbeteren, oefeningen om je spieren soepeler te maken, coördinatie oefeningen en je gaat werken aan verbetering van houdings- en bewegingsgedrag.
Aan het werk
De oefentherapeut zal samen met je aan de slag gaan en als een echte coach loodst de oefentherapeut jou door je lichaam om het beter te leren kennen en beter te leren beheersen.
Naast bewegingen die je in het dagelijks bewegen ook doet, kun je gerichte oefeningen gaan doen om tot en betere houding te komen. Ook zal de therapeut met jou op zoek gaan naar extra beweging voor jou, een uur per dag intensief bewegen heeft je lichaam nodig. Dit kan met sporten bij een vereniging, maar natuurlijk ook met inline-skaten, hardlopen, fietsen, rolschaatsen, flink met de hond wandelen of misschien weet jij nog een andere bewegingsuitdaging.
Je houding verbetert je zelfvertrouwen
Meer bewegen geeft een betere conditie, je zit beter in je vel, je gaat prettiger bewegen, je meer thuis voelen in je eigen lichaam, je houding verbetert en je zelfvertrouwen groeit.
© 2014 Secret Onepage | Designed by Door Gerrit - Grafisch Ontwerp